تعریف فیلم دیدنی کوتاه
در وهله اول نیازمندشناخت ارزیابی جوانب مختلف ساختاریو در وهله بعدی تعیین اهمیت ی اجتماعیاست. این نوشته تلاش دارد از ابهامهایموجود در تعاریف فیلم زیبا سازان ونظریهپردازان فیلم دیدنی کوتاه دوری گزیده بر اساس واقعیتهای گریزناپذیر موجود،نبرخی واقعگرا به فیلم زیبا کوتاه داشته باشد.شاید بتوان این مقاله را آسیبشناسی فیلم زیبا کوتاه تلقی کرد چرا که از نظر نگارنده، فیلم زیبا کوتاه دچار بیماری های کشنده متعددی استکه معرفت آنها جهت نجات آن حیاتی بهنظر میرسد.
لحن بدبینانه این نوشته تنها از سردلسوزی است وگرنه نگارنده به عنوان یکفیلم دیدنی ساز کوتاه هیچ دشمنیای با این نوعهنر(؟)نداشته ندارد.
● فیلم دیدنی کوتاه از چند جنبه قابل ارزیابی است:
۱) زمان:
فیلـم کوتاه با توجه به عنوان آن فیلـم یاست طول زمانی کوتاه، و از این منظروجه افتراق آن با فیلـم های بلند و نیمهبلندآشکار میشود. میتوان طول زمانی آن رااز چند ثانیه تا سی دقیقه در نظر گرفت امامساله میتوان فیلم جالب کوتاه سیدقیقهای رامتصور شد چرا که اکثریت قریب به اتفاقفیلم زیبا های کوتاه تولید شده طول زمانی زیاد کمی (حداکثر پانزده دقیقه) را دارند. ایناندیشه حداقلی که معلوم نیست از کجا به ذهنفیلـم سازان رخنه کرده است سبب موارد بسیاری است که در نقد جنبههای دیگربه آن خواهیم پرداخت.
۲) عوامل:
آنچه در رابطه با عوامل فیلم جالب کوتاه بهذهن میآید یک دستگاه دوربین به همراهعده معدودی عوامل است که این عوامل دراکثر موارد صفت تازهکار را یدک میکشند.واقعیت آن است که فیلم زیبا کوتاه مختصافرادی است که در ابتدای راه سینما هستند و این خود بدان مفهوم است که فیلم جذاب کوتاهپلکانی برای صعود به عرصه فیلم زیبا سازیبلند حرفهای است. هر چند فیلم زیبا سازان ونظریهپردازان فیلم زیبا کوتاه بشدت این مسئلهرا رد میکنند اما تناقضات موجود میانادعاهای آنان واقعیتهای موجود، قویاًنشانگر این موضوع است. کوچ فیلم زیبا سازانموفق فیلم دیدنی کوتاه به عرصه فیلم دیدنی حرفهای،کوچی که همیشه بیبازگشت بوده استمؤید این نظر است. دلایل این امر را در جایدیگر این متن عنوان خواهم کرد.
در عنوانبندی فیلم دیدنی های کوتاه،فیلم جالب نامـه نویسی، کارگردانی، تدوین و گاهحتی فیلم جالب برداری بر عهده نفر قرارگرفته است. این امر نشانگر آن است کهظاهراً بحث تخصص در یکی از رشتهها درعرصه فیلم دیدنی کوتاه کلاً مردود شناخته شدهاست. اکثرا ما فیلم زیبا سازان به دلایلی که در پیخواهد آمد، علاقه داریم تمام کارهای فنی وغیرفنی فیلم دیدنی را خودمان انجام دهیم.
یکی ازدلایل این مسئله درک سطحی و غلط ما ازنظریه مؤلف است که ما را وامیدارد تمامکارهای یک فیلم زیبا را از فیلم زیبا نامـه گرفته تاتدوین، خودمان بر عهده بگیریم به اینطریق حس کنیم که فیلم جالب تولید شده دقیقاًمتعلق به شخص ماست.
در حالی که هیچیک از نظریهپردازان و فیلم جذاب سازان تئوریمولف چنین ادعایی نداشتهاند. دلیل دیگرعدم وجود عوامل کارشناس در رشتهایویِژگزینشه است. وقتی من به عنوان کارگردان بهاین مسئله فکر میکنم که فلان فردی کهتدوین میکند تخصصش در میزان من و درخوشبینانهترین حالت کمی بیشتر از مناست. به این نتیجه میرسم که خودمشخصاً این کار را بر عهده بگیرم.
از سویدیگر، در عرصه فیلم زیبا کوتاه فردی بیشترینارزش را دارد (شاید خوب باشد که عبارت امرا تصحیح کنم: تنها فردی که ارزش را دارد)کارگردان است و افراد دیگر از فیلم جذاب نامـه نویسگرفته تا صدابردار و… نقش سیاهی لشکررا دارند.
همین امر سبب میشود که تعدادکارگردانان فیلم زیبا کوتاه به گونهای غیرقابلباور بیشتر از عوامل دیگر باشد و واقعا ًکدام یک از ما میتوانیم مثلاً تدوینگر فیلم دیدنی کوتاهی را نام ببریم که کارش تنها تنها تدوین باشد. عملکرد مسئولین امر هم مزیدبر علت است.
در جشنواره انجمن سینمای جوان به غیر از کارگردان دیگر عواملفیلم جالب ها هیچ جایزهای دریافت نمیکنند چراکه اساساً جایزهای جهت آنها در نظر گرفتهنشده است یا در همین جشنواره تازهتأسیس «سونی»، که شعار آن ببهتر ینشانگر روش اندیشه برگزارکنندگان آن است:برترین کارگردان مناسب دریافت جایزهاست.
یعنی در یک فیلم زیبا کوتاه ممکن است تدوینخوب نظر ما را جلب نماید اما تدوینگر بهچشـم نمیآید، شاید فیلـم برداری یک فیلم جالب چشـم ما را بنوازد اما شخص فیلـم بردارهرگز دیده نمیشود. پیآمد این امر هجوم تمام به سمت کارگردانی است پیآمد آنهم ضعف چشـم گیر فیلم جالب نامـه ، تدوین،فیلم جذاب برداری و در نهایت هم خود کارگردانیاست.
واقعا ً اگر از منظر عوامل به فیلم جالب کوتاهنبعضی بکنیم به چه نتیجهای میرسیم؟ فیلم زیبا کوتاه یعنی دوربین و یک عده آدم کهتعدادشان هر چقدر کمتر باشد خوبتر است،فیلم زیبا کوتاه یعنی جلوههای جهت صفر،جلوههای رایانه ی صفر، فیلـم کوتاه یعنیقهر با تکنولوژی، فیلم زیبا کوتاه به مفهوم چند نفرآدم که هر چقدر تعدادشان کمتر باشد بهتراست.
۳) مخاطب:
فیلم جذاب کوتاه به جز ما (دستاندرکارانفیلم جالب کوتاه) مخاطب دیگری ندارد. منظورماز مخاطب انبوه آدم هایی است متعلق بهسن و طبقات مختلف.
مخاطب از فیلـم کوتاه گریزان است. چرا؟چون فیلم جذاب کوتاه فاقد یکی از عناصر ذاتیهنر است. مخاطب به چه چیزی احتیاج داردتا فیلم جالب ی را تحمل نماید ؟ لذت، این دقیقاً آنچیزی است که فیلم جالب کوتاه از یاد برده است.
داستان شخصیت عناصری هستند کهمخاطب را جذب میکنند.
جریان به مفهوم آنچیزی که یقه تماشچنانچه را بگیرد و رویصندلی بنشاند شخصیت همان فردی است که تماشچنانچه با او همذاتپنداریمیکند. با او میخندد، گریه میکند. خشمگین میشود و…. و این دو عنصر(داستان شخصیت ) در فیلم جالب کوتاه یافتنمیشوند به همین خاطر فیلـم کوتاه ازنظر مخاطب عام به مفهوم هیچ. به مفهوم عرصهایکه عدهای اندیشه ات کلی و کلیشهای و اکثرا مبهم خود را به ناشیانهترین وجه ارائهمیدهند. فیلم جذاب کوتاه نوعی اندیشهنگاریابتدایی است. کدام فیلم جالب کوتاهی خنده بر لبما آورده است؟ کدام فیلـم کوتاهی غمگینمانکرده یا به هیجانمان آورده است؟ عاشقکدام فرد فیلم زیبا کوتاه شدهایم و باکدامشان همذاتپنداری کرده ایم و ازکدامشان متنفر شدهایم. وقت ی جریان وفرد نداشته باشیم بایستی قید مخاطب رابزنیم. و وقتی مخاطب نداشته باشیم انگارکه فیلـم ی نساختهایم. چون فیلـم ی که دیدهنشود انگار که اصلاً وجود ندارد، چون هنربدون مخاطب به مفهوم هیچ.
۴) محتوا:
فیلم جالب های تولید شده را نگاه کنیم. چهمیبینیم؟ فکر، پیام، شعار و انتزاع. اینها آنچیزهایی هستند که فیلم جالب کوتاه را اشباعکرده اند. تشبیه ها و استعارههای مغلق ومغلط، محیط فیلم زیبا کوتاه را مسموم کرده اند.بعضی حتی خودمان هم از ابهاماستعارههایمان سرگیجه میگیریم. ایجازما گاه به میزانی میرسد که دیگر چیزی برای دیدن نمیماند.
فیلـم کوتاه عاری از احساس است جهت چه کهما فکر میکنیم همین که نشان دهیم پدرفردی مرده، کار تمام است نمیدانیم کهانتقال حس یکی از بنیانیترین وظایفهنر است.
در فیلم جذاب کوتاه از گرمای حس خبرینیست ما فضای فیلم دیدنی کوتاه صد درجه زیرصفر است.
محتوای فیلم جالب کوتاه فقط اندیشههایابتدایی ماست و معلوم نیست ما که بهاقتضای سنمان، در ابتدای راهیم چطور میخواهیم انتهای راه را به دیگران نشانبدهیم. میخواهیم در عرض پنج دقیقه جهان و بشریت را نجات دهیم، غافل از اینکه کسی که بایستی نجات یابد خود ما هستیم که در دامکوتهفکری خودبزرگبینی گرفتارشدهایم.
۵) سرمایه:
فیلم زیبا کوتاه یعنی اینکه از هیچ فیلم جالب بسازیم. عوامل بازیپرهزینه را از میاندوست آشنا انتخاب کنیم. لوکیشنها رامحدود به چهاردیواری خانه خودمان یاهمسایهمان بکنیم، مواد خام را به حداقلبرسانیم و زمان را در محدوده الی سهروز متوقف سازیم. فیلم زیبا کوتاه به مفهوم اینکه باجیب خالی فیلم زیبا بسازیم. چرا؟ چون فیلـم کوتاه سرمایه برگشتی ندارد، چون فیلم جالب کوتاه حرفه ما نیست، تفننی است که هر چهکم هزینه تر باشد، بهتر است.
۶) موقعیت اجتماعی:
فیلم زیبا سازان فیلم زیبا کوتاه هیچگونهموقعیت اعتبار اجتماعی نیستند. یکفیلم جالب ساز موفق فیلم جذاب کوتاه معنایی ندارد.واقعا ً چه فرق ی وجود دارد بین یکفیلم جذاب ساز بهتر فیلم دیدنی کوتاه یک فیلم زیبا ساز بدفیلم دیدنی کوتاه؟ فیلـم ساز بهتر ی به کجا میرسدکه فیلم جالب ساز بد نیز بخواهد خودش را به آنجابکشاند؟ ترقی پیشرفت در فیلم دیدنی کوتاهمسئلهای کاملاً ذهنی است برای چه که بایستی پلکانی جهت صعود وجود داشته باشدوگرنه پیشرفت معنیش را از دست میدهد.جشنواره هرگز کافی نیست برای چه که یکهنرمند جایزه خودش را از اجتماع بگیردوگرنه چک میلیونی یک تندیس وتشویقهای دویست، سیصد آدم تنها غرورکاذب را در پی دارند و روح هنرمند راسیراب نمیکنند.
به همین است که تا تقی به توقیمیخورد و کوره راهی باز میشود،فیلم جالب ساز فیلم زیبا کوتاه به سر خود را به وادیفیلم زیبا بلند پرتاب میکند تا با مخاطب واقعیروبرو شود.
… در نتیجه فیلم جالب کوتاه هیچ تعریفی رابرنمیتابد. فیلم دیدنی کوتاه شیر بییال و دم استکه توجیه هستیشناختی ندارد. آششلهقلمکاری است که ظاهراً فقط فقط بهمذاق سازندگانش خوش میآید و با ایناوصاف فیلم دیدنی کوتاه به جایی نخواهد رسید.
اما معتقدم که میتوان از این وضعاسفانگیز رهایی یافت. آشتی با مخاطبعام تنها راه نجات است برای رسیدن بهاین مقصود فیلـم کوتاه باید در ماهیت خوددست به تغییراتی بزند.
تماشاگر و مخاطب عام اگر از پول و خود هزینه میکند، در عوض خواستارلذت و خوشگذرانی است و لذت نتیجهمصرف از داستان فرد .
چنانچه بتوانیم مخاطب عام را جذب کنیم،اکران خوب ی خواهیم داشت، اکران موفق به اضافه ارضای روح هنرمند برگشتسرمایه را در پی دارد برگشت سرمایه بهمفهوم امکان سرمایهگذاری است. با ورودسرمایه راه برای کار افراد متخصصباز میشود که پی آمد آن ارتقا سطحکیفی فیلم زیبا ها خواهد بود که این اکرانخوب ی را بیشتر از پیش تضمین خواهد کرد.
فیلم دیدنی کوتاه میتواند همچون داستانکوتاه فیلم جالب کلیپها جایی جهت در دلمخاطب عام باز نماید به شرط آنکه در وهلهاول مخاطب عام را هدف بگیرد و در وهله بعد دلمشغول مخاطب ویِژگزینشه نیز باشد.
این راهی است پر از سنگلاخ اما به احتمال زیاد ًپیمودنی است.
برچسبدانلود سریال خارجی
مطلب پیشنهادی
سرور اختصاصی ایران(قائم هاست)
سرور اختصاصی ایران سرور اختصاصی ایران با بروزترین و جدیدترین سخت افزار و ترافیک نامحدود قابل ارائه از دیتاسنترهای …