خانه / مقالات / صدا سازی

صدا سازی

خرید وی اس تی

از دهه ۱۹۳۰ تا کنون، کار هنرمندان صداساز بخش مهمی از حاشیه صوتی تمام فیلم جذاب ها را تشکیل داده است. این افراد با به وجود آوردن تمام زیر و بمهای صوتی حرکات یک بازیگر، از صوت پارچه البسه او تا ولوم قدمهای وی بر روی انواع کفپوش، خوب شده اند فیلم جالب ها را تا میزان امکان به واقعیت شبیه ساخته و حتی آنها را از وقایع موجود در جهان ی واقعی، بسیار زیاد تاثیر گذار تر از کار درآورند.

در کل کار صداسازان، یکی از مراحل بعد از تولید استودیویی جهت ایجاد جلوه های صوتی برای فیلم زیبا ، آثار تلویزیونی و تولیدات رادیویی است.

آنها با مصرف از انواع کفش و وسایلی چون سپر گلگیر خودرو، بشقاب، لیوان، صندلی و در یک کلام هر وسیله ای که بتوان در خرده ریزها و در کنار خیابان پیدا کرد، تمام صداهای موجود در یک محصول را ایجاد کرده و گاهی برای بیشتر شدن حس دراماتیک، این اصوات را تقویت کرده چاشنیهایی به آن می افزایند.

نسبتا تمام فیلم دیدنی ها و تولیدات تلویزیونی که تا کنون دیده اید دارای نوار جلوه های صوتی یا فولی (Foley track) هستند .
ممکن است بپرسید که مگر صدا فیلـم برداری ضبط نمی شود ؟
جواب مثبت است، ولی جهت جلوه های صوتی، که بخش پیچیده ای از تولید فیلم جالب هستند ، دلایل محکمی وجود دارد.

در صحنه فیلم دیدنی برداری، هیچ چیز واقعی نیست، شمشیرها از پلاستیک هستند کفپوش مرمر از تخته سه لای رنگ شده ایجاد شده. صداساز، در چنین صحنه هایی از اصوات واقعی یا صداهای تقویت شده استفاده می نماید ، در نتیجه شمشیرهای پلاستیکی ولوم زنگ فلزی داشته قدمهای بازیگر بر روی زمین، طنین سنگ مرمر را ایجاد می نماید .

در طی فیلم جذاب برداری، صدابردار سر صحنه تلاش می نماید که فقط گفتگوها را ضبط نماید . میکروفونهایی که ماهرانه در صحنه جاسازی شده اند، بدون ضبط سرو صداهای صحنه و گروه فیلـم برداری،حتی آهسته ترین زمزمه های بازیگران را دریافت میکنند. نوار صوتی فولی، جای خالی سر و صداهای طبیعی را پر می نماید فضای فیلـم را بیش از پیش به واقعیت نزدیک می نماید .

اما جهان ی ما با وجود انواع وسایل نقلیه زمینی و هوایی و سر صداهای مختلف زندگی روزمره، خیلی پر هیاهوست با وجود تلاش زیاد صدابرداران، بسیاری از اوقات اصوات و ه تمام ناخواسته موجود در محیط فیلم جالب برداری، گفتگوهای بازیگران را تحت الشعاع قرار میدهد. این عبارات بایستی بعدا در استودیو ضبط صدا بازگو شوند. بازیگران گاهی وقتها مجبور میشوند کل یک صحنه را مجددا صدا گذاری کنند یا برخی وقتها تنها کلمه را بازگویی نمایند.
این روند لوپ کردن یا تعویض اتومبیل ی دیالوگ (Automated Dialogue Replacement (ADR)) نامیده می شود . پس تدوینگر صدا نوار ولوم سر صحنه یا صوت زنده را با نوار ADR در نوار واحد تدوین می نماید .

توجه بکنید که نوار ADR، یک محصول استودیویی فاقد اصوات صحنه است ترکیب با صداهای سر صحنه نتیجه ای خیلی غیر طبیعی خواهد داشت. ولوم پا ولوم هر حرکت دیگری که در صحنه میبینیم، حذف شده است. در اینجا جلوه های صوتی، فضای خالی موجود در دیالوگهای استودیویی را پر کرده ، صداهای اضافه را با اصوات تاثیر گذار جایگزین می نماید و در جایی که ولوم مورد نظر شنیده نمی شود ، صوت مناسبی ساخته قرار میدهد و در نهایت کل صحنه را طبیعی یکنواخت جلوه میدهد.

وسائل ی جهت تولید ولوم باز بسته شدن در (( منظور دره اطاق یا خونست ))

وند ویِژگزینشه فیلم زیبا سازی نیز دلیل دیگری جهت همسان نبودن کیفیت یکنواختی ولوم سر صحنه است. فیلـم برادری یک صحنه برای دستیابی به بهترین تصویر بهترین اجرا، از زوایای مختلف در طی برداشتهای زیاد که ممکن است روزها ادامه یابد، گرفته می شود . این تکه ها بعد از تدوین، سیر روانی از تصاویر جریان را نماش میدهند، ولی ممکن است صوت این تصاویر بالا و پایین، فاقد حس دراماتیک مخدوش باشد. در اینجا هم، هنرند صداساز به کمک فیلم جذاب ساز آمده یک ولوم زمینه واحد برای کل صحنه ایجاد می نماید .

و نکته دیگر اینکه، کالاها تلویزیون ی تلویزیونی در همه جهان به نمایش درمی آیند و به زبانهای زیاد ترجمه میشوند. ی که بازیگران متخصصان دوبله گفتگوهای فیلم دیدنی را در استودیو بازگویی میکنند، برای ایجاد دوباره محیط فیلم جذاب ، به نوار جلوه های صوتی نیاز داریم تا فضا خالی و غیر طبیعی نشود.

صداساز چه کارهایی را انجام نمیدهد:

ایجاد صداهایی مانند موتور اتومبیل ، انفجار و اصوات مکانیکی فنی دیگر که در استودیو میسر نیست-مانند منفجر شدن و فروریختن ساختمان یا راندن اتوموبیل- همچنین ولوم پرندگان، صداهای لیزری، پارس سگ طوفان کار صداسازان یا فولی نیست.

این موارد در حیطه کار کارشناس جلوه های مخصوص صوتی است که با مصرف از نمونه صداهای آرشیو جلوه های برای صوتی و فناوری رایانه ی، کار را انجام میدهد.هر صدایی از هلیکوپتر گرفته تا رعد و تندر میتواند در نوار جلوه های برای قرار گرفته ترکیب شود.

با اینحال متخصصین جلوه های برای صوتی علی ر توانایی زیاد در ساختن افکتهای دقیق قابل دوباره تکرار ، جهت ایجاد صدایی مانند ولوم راه رفتن دچار مساله میشوند. زیرا هر صوت پایی مفرق منحصر به شخص است، سرعت گامها مفرق بوده و حال هوای آن نیز همواره بسته به فضا و موقعیت تفاوت می نماید . ولی صداسازان میتوانند با در اختیار داشتن یک جفت کفش خوب سالها تجربه، در همان برداشت اول راه رفتن بازیگر را به بهتر ی تقلید کرده و صدایی کاملا طبیعی به دست بیاورند.
در واقع یکی از مختصات صداسازی این است که بیننده نباید متوجه ساختگی بودن آن بشود.

یک مثال

فرض بکنید در یک صحنه، بازیگر می بایست اسلحه خود را بردارد، به سمت موتور سیکلت رفته، آنرا روشن نماید و برود.

• صداساز بایستی ولوم کت چرمی و شلوار جین بازیگر قدمهای او را با چکمه های سنگین گاوچرانی در حین حرکت او مرمت کرده ولوم برداشته شدن اسلحه دست به دست شدن آن، گرفتن دسته موتور سیکلت حرکت آن ممکن است ولوم کلید، وقتی که او مشغول روشن کردن موتور می شود را تولید نماید .

• کارشناس جلوه های ویژه صوتی، ولوم غرش موتور در روشن شدن به حرکت درآمدن، کشش لاستیک چرخ صداهای محیطی مانند باد، پرندگان و… را تولید می نماید .

• در استودیوی ADR، بازیگر عبارت خود را ضبط می نماید : “برمیگردم…” (I’ll be back… ). این عبارت در فیلم جالب برداری، در بین سر و صوت موتور محو شده است باید جایگزین شود. پس تدوینگر دیالوگ عبارت را در جای خودش قرار میدهد.

ی که تمام این اصوات با یکدیگر و در ای صحیح خود پخش میشوند، مجموعه کامل بی نقصی در مقابل تماشاگر قرار میگیرد که او میتواند هر لحظه آن را باور نماید .

مطلب پیشنهادی

افزایش فالوور اینستاگرام

افزایش فالوور اینستاگرام نحوه افزایش فالوور اینستاگرام -اگر به فکر افزایش فالوور اینستاگرام با کمترین قیمت …