کارگردان: بهرام عظیمی
بازیگران: هدیه تهرانی، بهرام رادان، مهران مدیری، گوهر خیراندیش، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، حسام نواب صفوی مرحوم محسن رسولاف، تهیهکننده: مؤسسه نسل اندیشه، عبدالحسین ابولحسنی
دانلود فیلم ایرانی
– حاشیه های فیلم جذاب (کافه سینما):
– بهرام عظیمی را بیشتر با انیمیشن هایی که برای راهنمایی رانندگی ساخته می شناسیم
– چند سال پیش تصمیم گرفت یک انیمیشن بلند سینمایی با حضـور ستارگان سینما بسازد.
– کارکترهای کارتونی ستاره های سینمای ایران در این فیلم ساخته شده
– به تهیه کنندگی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران ساخته شده
– این نخستین فیلم دیدنی تمام انیمیشن زیبا ایرانی است که درآن بازیگران زنده تبدیل به کاراکتر انیمیشن شدهاند به جای خودشان حرف میکنند.
– نقطه شروع این پروژه درست به ۳ سال پیش در چنین روزهایی برمیگردد که بهرام زیادی بهعنوان مدیر خانه انیمیشن در سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران مشغول به کار شد. او در همان زمان برای نخستین بار ایده تهیه یک فیلم دیدنی یا مجموعه بلند انیمیشن با حضـور بازیگران بیان سینما و تلویزیون را با مدیران این سازمان بیان کرد که زیاد مورد تذکر قرار گرفت و بهعنوان نخستین گام، طرح تهیه پروگرام «صندلی داغ» بهصورت کارتون جالب ، در قالب طنز و در پارت های ۶-۵ دقیقهای را به ارتباطات عمومی این سازمان داد که در دست تصویب قرار گرفت.حتی احمد نجفی(مجری پروگرام ) پذیرفته بود که کاراکتر او بهصورت کارتون جالب ساخته شود خودش هم به جای خودش دوبله کند. اما مشکل، مهمانان برنامه بودند که طیف مختلف ی از سیاستمداران همچون وزرا، نمایندگان مجلس چهرههای مشهور هنری و ورزشی را حاوی میشدند چون قرار بود از عکس آنها کاراکتر انیمیشن زیبا ی ساخته شود یک دوبلور به جایشان حرف کند. هدف، شوخی با این مهمانان با تذکر به حوزه کاری آنها بود ولی ممکن است تنها ۱۰درصد افراد ظرفیت چنین شوخیهایی را داشتند و بقیه ممکن بود فکر کنند مسخره میشوند، پس کار به نتیجه نرسید.(همشهری)
– با حضـور مدیران فعلی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری، فکر تهیه کارتون جالب بلندی در مورد آینده تهران در سال ۱۵۰۰ با مصرف از بازیگران سرشناس جدیتر شد اما به نرخ سنگین قرار شد بخش خصوصی هم تا ۴۰ درصد در تهیه این کار مشارکت کند. نهایتاً قرارداد تهیه تهران ۱۵۰۰ در تاریخ ۲۴ مهر ۸۷ امضا کار بهصورت رسمی شروع شد.
– فیلـم نامه که آذر ۸۷ کامل شد با تذکر به سلیقه، ویژگیها اخلاقی رفتاری مردم ایران همچنین توقعات آنها از سینما نوشته شده بود. پس انواع بحثهای اجتماعی، شوخیهای روزمره، تکیهکلام و… در آن وجود دارد. اما قرار بود ضمن حفظ ساختار طنز داستان، موارد ی از عبارت فضای شهری، اخلاق اجتماعی و موارد شهروندی درآن در نظر گرفته شود.
– فیلم دیدنی نامه اصلی در واقع استوریبورد و حاوی ۲هزار تصویر است که بوسیله مانی وطن رفیق طراحی میشود. اما تمام طراحیهای این کار از سوزن تا آسمانخراش! توسط حمید بهرامی انجام شده که تخصصش در زمینههای انیمیشن زیبا ، کاریکاتور طراحی است.ضمن اینکه پیمان معادی به عنوان مشاور فیلمنامه این فیلم همکاری داشته.(همشهری)
– با تلاش بیش از ۲۵۰ نفر از هنرمندان کشور در تخصص های مختلف، تهیه انیمیشن TV ی «تهران ۱۵۰۰» به کارگردانی «بهرام عظیمی» بعد از چهار سال بالاخره به انتها رسید.و ستاره های این فیلم به جای کارکترهای کارتونی شان حرف کردند
– مهران مدیری در این فیلم نقش یک پیرمرد ۱۵۰ ساله را بازی می کند در آستانه مرگ از نوهاش (هدیه تهرانی) ـ که در کرهی ماه درس میخواند ـ میخواهد به زمین برگردد و اوّل ازدواج نماید و بعد مدرکی را پیدا نماید مبنی برای نکه او در دههی ۱۳۶۰ در نمایشهای سیاهگیم حضـور داشته است. اکبر این گواهی را میخواهد جهت اینکه آرزویش این است که در قطعهی هنرمندان به خاک سپرده شود. نوه او با ورود به ایران گرفتار دردسرهای شهر تهران در چند دهه بعد میشود یک راننده تاکسی جوان (بهرام رادان) سخت گرفتار عشق این خانم …
– در بخشی از تهران ۱۵۰۰ بهرام عظیمی جایزه اسکار جدایی نادر از سیمین را نشان می دهد!
-تهران ۱۵۰۰ با این دلیل که قابلیت رقابت با بقیه فیلم ها به دلیل انیمیشن بودن ندارد از بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره سی ام کنار گداشته شد.
– بهرام عظیمی در واکنش به پذیرفته نشدن این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر گفت: ه اعتقاد من کارتون “تهران ۱۵۰۰” در بسیاری از رشتههای تلویزیون ی یک اتفاق است؛ بهعنوان مثال در بحث طراحی صحنه باید این فیلم زیبا را دید چرا که تمام صحنههایی که در این فیلم جالب انمیشین دیده میشود به هیچ عنوان وجود نداشت، تمام این صحنهها در درجه نخست تنها ایده بوده بعد این ایده طراحی شده و به وهله فیلم زیبا برداری رسیدهاست. از همینرو فیلـم “تهران ۱۵۰۰” حاصل تخیل یک تیم است که از هیچ فیلـم ساختهاند به همین دلیل بایستی در بخش مسابقه TV ایران میداشت.
***********************************
نقد و نقد فیلم دیدنی
شبنم سیدمجیدی
بهرام زیادی با تهیه سری انیمیشن های تبلیغاتی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری که به نام شخصیت اصلی آن ها یعنی سیاساکتی زیاد دیده شده شد، شناخته شد در واقع کارتون «تهران ۱۵۰۰» اولین فیلم زیبا بلند او در مقام کارگردان فیلم جالب نامه نویس به حساب می آید که زیادی تولید آن را از حدود چهار سال پیش شروع کرد.جریان «تهران ۱۵۰۰» همان گونه که از نام آن پیداست در سال ۱۵۰۰ هجری شمسی جایی که ربات ها تمام جا را گرفته اند اتومبیل ها پرواز می کنند و … می گذرد. نازی (هدیه تهرانی) که برای تحصیل به ماه رفته است به درخواست پدربزرگ ۱۶۰ ساله اش (مهران مدیری) به زمین بازمی گردد تا مراسم کفن و دفن پدربزرگ را که طبق قانون بیشتر از ۱۶۰ سال نمی بایست زندگی نماید ، ساماندهی نماید . جواد (بهرام رادان) یک راننده تافردی است که در دام عشق نازی گرفتار می شود باید دیگر رقبا را از سر راه کنار بزند. جریان فیلم جالب از همان نوع کمدی رمانتیک های آسان ای است که پسر فقیر عاشق دخمل پولدار می شود و کمی پیچش های عشقی ـ مثلثی دارد و در انتها اسطوره داستان به دختر محبوبش می رسد.فیلم جذاب پر است از شو خی های جالب: از شوخی با فیلم زیبا سازان معاصر ایرانی که عکسشان را در موزه گذاشته اند، بگیرید تا شوخی با قوت انتظامی و گشت ارشاد که در سال ۱۵۰۰ با پیشرفت های وسایل حمل نقل و سیسـتم های جاسوسی (اقطعا لاً!) کافی است تا دخمل و پسری نزدیک هم بنشینند تا همان لحظه گشت ارشاد جلویشان سبز شود و ازشان بخواهد فاصله ایمنی را رعایت کنند!زیادی در کارتون خود، از شوخی با فرهنگ ایرانی هم نمی گذرد. فرهنگی که حتی در زمانی که تمام چیز مدرن شده و تکنولوژی تمام جا را فراگرفته سنت های خود را حفظ کرده است. فرهنگی که در آن در بین بزرگراه های هوایی اتومبیل های پرنده وآسمان خراش های بسیار زیاد مثل برج میلاد، همچنان صوت اذان از گلدسته مساجد آن شنیده می شود. فرهنگی که دامن کوتاه را حتی برای ربات ها هم مناسب نمی داند. فرهنگی که پسران آن هنوز نیز غیرتی متعصب هستند . فرهنگی که با وجود انواع غذاهای عجیب مثل پیتزا مرموز هنوز به دنبال گوشت کوب الکترونیکی است و بسیاری مثال های از این دست.یکی از بهترین شوخی های فیلم دیدنی با عباس کیارستمی نوع نگاهش فیلم جالب سازی اش است که هر سلیقه ای آن را نمی پسندد و زیاد ها از آن سردر نمی آورند و تنها به به چه چه می کنند! همزمانی اکران فیلـم شیرین کیارستمی با پخش تهران ۱۵۰۰ در جشنواره فیلـم فجر می تواند جذاب باشد.تهران ۱۵۰۰ خلاقیت های بسیاری دارد مثل استفاده از چهره های مشهور سینمای ی به جای فرد های کارتونی. زیادی در این مورد می گوید جهت آن که بتواند چهره بازیگران و حرکاتشان را به درستی به صورت انیمیشن زیبا در آورد به همراه گروهش تمام فیلم دیدنی های آن ها را تماشا کرده است تا نتیجه کار به واقعیت نزدیک شود که باید گفت در این زمینه موفق هم بوده است.
این کارتون با آن که بیشتر از این که به جریان فیلـم بپردازد، خیلی از زمان خود را صرف شناساندن سال ۱۵۰۰ و تغییرات آن زمان می نماید ، اما به عنوان کارتون ایرانی کار خیلی قابل قبولی است که اگر چه با غول های کارتون سازی بزرگ با قدمت مثل پیکسار و والت دیزنی قابل مقایسه نیست (و قصد ما هم مقایسه با آن ها نیست) ولی در حد و اندازه های صنعت انیمیشن ایران فیلـم باکیفیتی است که می توان از دیدن آن لذت برد. فیلـم ، اولین کار بلند بهرام زیادی است و خود او معترف است که بسیار زیاد جاهایش می لنگد ولی با وجود موارد بسیار زیاد ی که داشته، همین قدر در توانش بوده است.
این تلاش عظیمی ۲۷۰ نفری که به او در این کار یاری رساندند، قابل ستایش است قطعاً تهران ۱۵۰۰ گام بلندی در صنعت کارتون ایران است.